Autorem projektu jest Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej.
Organizatorem projektu w roku szkolnym 2020/2021 jest Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej oraz Grupa MAC S.A. (właściciel marek MAC Edukacja, MAC Technologie i MAC Dydaktyka), z siedzibą w Kielcach, przy ulicy Witosa 76 we współpracy z CEBP 24.12 Sp. z o.o., wydawcą miesięcznika „Bliżej Przedszkola”. O najlepszą, rekomendowaną w projekcie literaturę dla najmłodszych zadba Wydawnictwo Dwukropek, marka należąca do spółki Wydawnictwo JUKA-91 Sp. z o.o., ul. Jutrzenki 118, 02-230 Warszawa.
Alternatywa dla „wersji przedszkolnej” projektu. Wspólne wyszukiwanie ulubionych pozycji książkowych wg określonych przez Misiową Mamę tematów. Tworzenie recenzji z rodzicami dzieci. Nawiązanie do doświadczeń czytelniczych rodziców.
Działania wychowawcze placówki: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – kształtowanie nawyków czytelniczych.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, rozwijanie czytelnictwa: budzenie/wzmacnianie zainteresowania książkami i publikacjami dla dzieci.
Rozwijanie czytelnictwa: budzenie/wzmacnianie zainteresowania książkami i publikacjami dla dzieci.
Mały Miś poprzez opowiadania i wiersze wprowadza dzieci w świat emocji. Głównym celem modułu jest kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie z nimi.
Działania wychowawcze: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – postawy prospołeczne, dobro, empatia.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Rozwijanie czytelnictwa: prezentacja opowiadań na temat emocji.
Dzieci wspólnie z Małym Misiem obchodzą „Światowy Dzień Mycia Rąk” i „Dzień Zdrowego Śniadania”. Układają rymowanki zachęcające do zdrowego odżywiania. Samodzielnie komponują zdrowe śniadanie. Zapraszają osoby, które mogą zaprezentować swój zawód/zainteresowania związane tematyką zdrowia np. dietetyka. W przypadku braku możliwości osobistego spotkania nauczyciel organizuje spotkanie przez komunikator lub prezentuje dzieciom filmik/bajeczkę edukacyjną.
Działania wychowawcze: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – postawy prozdrowotne/wartość zdrowia.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Rozwijanie czytelnictwa: próby tworzenia własnych rymowanek, wierszyków.
Świętowanie w przedszkolu wybranych „świąt ekologicznych”, oczywiście z literackim akcentem. Dzieci wspólnie z nauczycielem decydują, które zaproponowane święta chciałyby celebrować w grupie. Wspólnie wykonują ekologiczny kalendarz i planują poszczególne etapy przygotowań. Zapraszają osoby, które mogą zaprezentować swój zawód/zainteresowania związane z wybraną tematyką. W przypadku braku możliwości osobistego spotkania nauczyciel organizuje spotkanie przez komunikator lub prezentuje dzieciom filmik/bajeczkę edukacyjną.
Działania wychowawcze placówki: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – postawy proekologiczne.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Rozwijanie czytelnictwa: zapoznanie z bajkami i wierszykami traktującymi o wartości przyrody w życiu człowieka.
Tworzenie „Księgi eksperymentów Małego Misia” wg kategorii: ogień, ziemia, woda , powietrze według propozycji podanych przez Misiową Mamę. Eksperymenty przeprowadzone w domu i w przedszkolu. Do każdego żywiołu dzieci wraz z nauczycielem przyporządkowują odpowiednie zasady bezpieczeństwa.
Działania wychowawcze placówki: wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych – kształtowanie postawy odpowiedzialności, respektowania zasad i umów.
Wiodące kompetencje kluczowe: kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Rozwijanie czytelnictwa: nauka tworzenia prostych instrukcji słownych.
Czy Mały Miś lubi wyzwania? Jasne! I chętnie podejmie jedno razem z Wami. Jednoczesne czytanie na głos w przedszkolach przez jak największą liczbę osób – to jest nasz cel. Próba ustanowienia Rekordu ma pomóc w rozpropagowaniu właściwych zachowań czytelniczych w placówkach oświatowych (możliwość realizacji modułu będzie ściśle związana z sytuacją epidemiologiczną w kraju i wynikającymi z racji tego obostrzeniami).